Elke donderdag een beetje vreugde in je inbox. Om je op te vrolijken. Om te merken dat je niet alleen bent. Om je verbonden te laten voelen. Inschrijven!

Zie het als een spel

Bekijk de wereld als een game. En zie de problemen als ontwerpfoutjes die je kunt fixen. Vanuit deze zonnige creatieve kijk benadert het bedrijf Games for Health Europe (GFHEU) allerlei vraagstukken.

Met games kun je veel bereiken. Neem het spel Remission dat ontworpen is om kinderen met kanker te stimuleren hun medicijnen goed in te nemen. In die game verkleint hun avatar zich en gaat een lichaam binnen… om te schieten op slechte cellen. Als de avatar z’n medicijnen een keer vergeet, schiet hij vaker mis. Bij nog een keer vergeten, neemt de kracht van het ‘straalwapen’ af – en kan de avatar de slechte cellen niet meer zo goed doodmaken.

Vergeleken met de controlegroep gaan de gamers inderdaad beter om met hun medicijngebruik dan de kinderen die niet speelden.

copyright Message in a Drawing

More...

Een hypo in World of Warcraft

Spelen is leuk, en je leert er ook nog van. Dankzij het voorstel van een slimme verpleegkundige heeft GFHEU de populaire game World of Warcraft ‘verrijkt’ met suikerziekte.

Je kunt nu een karakter hebben, dat op tijd (gezond) moet eten en dat soms een suikerdip of -piek kan krijgen. Iets om rekening mee te houden…

Stand-up cartooning bij brainstorm

Als GFHEU gaat brainstormen met een opdrachtgever, schakelen ze mij vaak in om een visueel verslag te maken. Ter plekke maak ik tekeningen waarin ik vastleg wat er allemaal langskomt op zo’n sessie. Abstracte oplossingen giet ik in een tastbare vorm – die GFHEU snel kan verwerken tot een visuele harvest. Allerlei vragen kun je zo benaderen. Van een probleemwijk in Rotterdam: hoe maak je die leefbaar als politie en bewoners samen? Tot een farmaceut die jonge artsen bewust wil maken van het juiste gebruik van antibioticum.

Heerlijk me uitleven op aliens

En nu… mag ik het artwork voor een game van GFHEU maken! ThinkMaster wilde een leuke game voor kinderen met dyslexie en een leesachterstand. In het ontwerp van GFHEU zoeken aliens in de ruimte naar ander leven.

Maar om te communiceren, moeten ze wel die taal van de andere wezentjes (ons) leren. De kinderen kunnen de aliens daarbij helpen. En ze vinden het keileuk!

Kinderen die WordSpeed uitprobeerden, kijken nu al uit naar mijn nieuwste aliens. En daar mag best een slechterik tussen zitten – om te bestrijden. Met hun wensen kan ik weer verder.

copyright Message in a Drawing
copyright Message in a Drawing
ThinkMaster

Gratis E-book

5 manieren om je boodschap beter over te brengen

Een e-book vol tips voor visuele communicatie die je meteen kunt toepassen. Je leert:
  • 5 manieren om visueel je boodschap over te brengen.
  • Ook wanneer je welke manier (niet) moet kiezen.
  • En zeker ook wat belangrijk is als je iemand wilt inhuren.
Terug naar blogs